Naised restoranis

Mida teha kui koged teenuse saamisel diskrimineerimist?

Kaks naist läksid Tallinnas asuvasse restorani sööma. Teenindaja käitus klientidega kogu külastuse aja kohatult: uuris nende päritolu ning tegi selle kohta iroonilisi kommentaare, survestas kliente alkoholi tellima, istus nendega samasse lauda olles naistega füüsilises puutes, küsis klientide intiimelu kohta ja tegi seksuaalse alatooniga märkuseid.

Kuidas tegutseda, et selline käitumine ei jääks kohase reaktsioonita?

Sellistes olukordades tuleks alati reageerida, kasvõi selleks, et keskkond meie ümber muutuks teadlikumaks ja turvalisemaks kõigile. 

1. Dokumenteeri juhtunu 

Esiteks võiks küsida teenindaja nime ja see endale üles kirjutada. Juba ainuüksi nime küsimine mõjub enamikele vägivallatsevatele inimestele korralekutsuvalt. Kui teenindaja käest otse tema nime küsimine tundub ebamugav, võib seda küsida mõne teise töötaja käest.

Mälu kinnitamiseks tuleks enda jaoks üles tähendada lisaks teenindaja nimele ka toimunu koht, aeg ja häirinud episoodi kirjeldus. Kui juhtunul on tunnistajaid, tuleks võtta ka nende kontaktandmed. 

2. Anna toimunu kohta ettevõttele tagasisidet

Teiseks on oluline anda toimunu kohta tagasisidet otse ettevõttele ja soovitavalt kirjalikult. Saada kiri omanikule või jaga oma kogemust ettevõtte sotsiaalmeedia kontol.

3. Tee avaldus võrdõigusvolinikule

Kui leiad, et sind on diskrimineeritud, tee meile avaldus aadressil www.volinik.ee või [email protected]. Avalduses kirjelda asjaolusid, sealhulgas kohta, aega ja isikut, kelle käitumine oli diskrimineeriv. 

Voliniku pädevuses on aidata inimesi, kes kahtlustavad, et neid on koheldud halvemini nende soo, rahvuse, nahavärvuse, usundi, veendumuste, vanuse, puude või seksuaalse sättumuse tõttu. 

Soolise diskrimineerimise keeld kehtib kõigis ühiskonnaelu valdkondades, sealhulgas teenuse pakkumisel. Diskrimineerimiseks loetakse ka sooline ning seksuaalne ahistamine, ehk isikule soovimatu käitumine, mille eesmärk või tegelik toime on isiku väärikuse alandamine ja ähvardava, vaenuliku, halvustava, alandava või solvava õhkkonna loomine.

Mida saavad ettevõtte juhid teha?

Selliste olukordade ennetamiseks peaksid kõik klienditeenindussektoris tegutsevad ettevõtted korraldama regulaarseid koolitusi mitmekesisuse, võrdõiguslikkuse ja ahistamise ennetamise teemal. Koolitusest peaksid osa võtma nii töötajad kui ka juhid. Koolituste läbiviimise kohta saab nõu küsida võrdõigusvoliniku kantseleist.

Diskrimineerimisest tulenevat mainekahju on lihtsam ennetada kui hiljem parandada. Igal inimesel on õigus turvatundele ja väärikale kohtlemisele! 

Hiljutised uudised